- Úvod
- O muzeu
- Muzea NTM
- Muzeum dopravy
- Doprava
Doprava
Památce průkopníků na zemi, ve vodě i ve vzduchu.
V expozici naleznete to nejlepší ze sbírky automobilů, motocyklů a jízdních kol a mimořádné exponáty z dějin letectví. Nahlédnete do dějin železniční i lodní dopravy a vývoje hasičských stříkaček.
Památce průkopníků na zemi, ve vodě i ve vzduchu je věnována expozice historie dopravy v tzv. „dopravní hale“, jež poutá tradičně největší pozornost návštěvníků. Každé z oddělení se může chlubit nezapomenutelnými exponáty s barvitou historií. Vystaveny jsou primárně exponáty, které byly vyrobeny na území současné České republiky, případně sousedního Slovenska, nebo mají s těmito zeměmi společnou historii. Vývoj automobilové dopravy je zachycen v přízemí, historie motocyklismu na první galerii, historie vzduchoplavectví (letectví) na druhé galerie a třetí galerie je věnována historii cyklistiky a v menší části také české (československé) říční a námořní dopravě.
Expozice v samostatných příbězích ukazuje celkový historický vývoj automobilové, motocyklové, cyklistické, letecké a lodní dopravy a v kratších exkurzech pak i úseky z dějin železniční dopravy a vývoje hasičské techniky na území České republiky, a to jak stroji u nás vyrobenými, tak i dovezenými ze zahraniční a na našem území provozovanými.
Domácí výroba dopravních prostředků je velmi dlouhá, mimořádně barvitá a v mnoha svých epizodách pozoruhodná i z celosvětového hlediska. Vzpomeňme vůz NW President z roku 1898, první automobil vyrobený na našem území, nebo letoun Kašpar JK z roku 1911, na kterém Ing. Jan Kašpar vykonal historicky první dálkový let v dějinách českého letectví. Za pozornost stojí automobil Tatra 80 z roku 1935, užívaný prezidentem T. G. Masarykem a z letecké sbírky stíhací letoun Supermarine Spitfire LF Mk.IXE z roku 1945, se kterým se do osvobozené vlasti vrátili českoslovenští letci, bojující za svobodu země ve Velké Británii. A v tomto výčtu bychom mohli ještě dále a dále pokračovat.
Součástí dopravní haly jsou také některé železniční exponáty, včetně lokomotiv a salonního vagonu, ty ovšem nejsou součástí Muzea dopravy NTM, ale samostatného Železničního muzea NTM.