Motorová lokomotiva T435.001
1958, ČKD, n. p., závod Lokomotivka Sokolovo, Praha-Libeň
Prototyp motorové lokomotivy řady T435.0, která stála na počátku motorizace provozu na československých tratích i podnikových vlečkách.
Elektrická lokomotiva S699.001
1963, Závody V. I. Lenina, n. p. (Škoda Plzeň), Plzeň
Prototyp šestinápravové elektrické lokomotivy pro střídavou napájecí soustavu s napětím 25 kV s hmotností 126 tun a výkonem 4800 kW s laminátovou čelní maskou, která je dílem průmyslového designéra Otakara Diblíka. Kulturní památka ČR.
Akumulátorová lokomotiva Ringhoffer č. 2
1916, Vagonka F. Ringhoffer, a. s., Praha-Smíchov
Dvounápravová akumulátorová lokomotiva původně dodaná pro posun na vlečce Ringhofferových závodů na Smíchově. Kulturní památka ČR. S lokomotivou se v depozitáři konají občasné provozní prezentace.
Parní kolejový rotační sněhomet
1943, Lokomotivka Henschel & Sohn, Kassel
Sněhová fréza vybavená lokomotivním parním kotlem a tendrem určená k odklízení závějí sněhu z kolejí byla vyráběna za druhé světové války pro říšské státní dráhy.
Motorová drezína „Wohanka“
Cca 1910, Strojírna Josef Wohanka a spol., Příbram
Historická inspektorská drezína s dřevěnými lavicemi a dvouválcovým, dvoudobým, vzduchem chlazeným benzínovým motorem patří mezi nejmenší unikáty sbírky kolejových vozidel NTM.
Motorový vůz M131.1405
1953, Vagónka Tatra, n. p., Studénka
Motorový vůz určený pro provoz na lokálních tratích byl po několik desetiletí nejpočetnějším hnacím vozidlem ČSD a stal se symbolem lokálkového provozu v období od konce 40. až do 70. let dvacátého století.
Elektrická lokomotiva E499.089
1958, Závody V. I. Lenina, n. p. (Škoda Plzeň), Plzeň
Legendární čtyřnápravová elektrická lokomotiva se dvěma dvounápravovými podvozky pro stejnosměrnou napájecí soustavu s napětím 3 kV a uspořádáním pojezdu Bo´Bo´.
Parní lokomotiva 534.0301
1945, Škodovy závody, n. p., Plzeň
První lokomotiva vyrobená a dodaná po skončení druhé světové války Škodovými závody poškozenými leteckým bombardováním.
Parní lokomotiva 498.106
1955, Závody V. I. Lenina, n. p. (Škoda Plzeň), Plzeň
Čtyřspřežní rychlíková lokomotiva, vrcholné dílo československé konstrukce parních lokomotiv. Drží oficiální rychlostní rekord a titul nejrychlejší československé parní lokomotivy (162 km/h).
Parní lokomotiva 464.102
1940, Českomoravské strojírny, a. s., Praha-Libeň
Provozní exponát čtyřnápravové parní lokomotivy pro osobní vlaky a rychlíky osvědčené konstrukce z pražské ČKD.
Parní lokomotiva 423.001
1921, První českomoravská továrna na stroje, a. s., Praha-Libeň
První vyrobený stroj z úspěšné řady lokomotiv pro místní dráhy přezdívaných „velkej bejček“.
Ozubnicová parní lokomotiva 404.003
1901, Wiener-Locomotiv-Fabriks-Actien-Gesellschaft bei Floridsdorf, Vídeň
Jedna ze čtyř původních parních lokomotiv dodaných pro jedinou ozubnicovou trať na našem území Tanvald – Harrachov.
Parní lokomotiva 322.302 „DONNERSBERG”
1870, Lokomotiv-Fabrik R. Hartmann, Chemnitz
Druhá nejstarší parní lokomotiva dochovaná v České republice, původně sloužící na trati Ústecko-Teplické dráhy mezi Ústím nad Labem a Chomutovem.