Lokomotivy mají velkou dokumentační hodnotu a v budoucnu se stanou stěžejními exponáty Muzea železnice a elektrotechniky, které Národní technické muzeum připravuje na Masarykově nádraží.

Restaurované lokomotivy byly nejprve představeny v areálu NTM v Praze. Nyní budou k vidění v Železničním depozitáři NTM v Chomutově, který je přístupný pro veřejnost od dubna do října.

Více o depozitáři včetně otevírací doby Železniční depozitář NTM Chomutov

Nákladní parní lokomotiva 411.019 „Conrad Vorlauf“ je třetí nejstarší dochovanou lokomotivou v ČR a patří tedy mezi historicky nejcennější památky železniční techniky u nás. Lokomotiva byla vyrobena v roce 1873 na objednávku společnosti Rakouské severozápadní dráhy továrnou Georg Sigl ve Vídni. Boky kotle nesly tabulky se jménem Conrad Vorlauf na počest vídeňského purkmistra z období středověku. Lokomotiva 411.019 s tendrem 410.072 prošla v letech 2021 až ⁠2023 náročným restaurováním, které provedla společnost 1. Kolínská lokomotivní, s.r.o.

 

Tendrová parní lokomotiva 210.001 „Serényi“ byla dodána lokomotivkou Společnosti státní dráhy ve Vídni v roce 1905 pro místní dráhu Újezd-Luhačovice, kde sloužila lázeňským hostům na lokální deset kilometrů dlouhé trati až do roku 1953. Lokomotiva v letech 2021 až 2023 prošla komplexním restaurováním v dílnách společnosti Railway Capital, a.s. ve Veselí nad Lužnicí.

Restaurování bylo finančně podpořeno prostředky Evropské unie v rámci Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). Oprava třetí z lokomotiv projektu, parní lokomotivy 464.102 „Ušatá“, bude dokončena v letošním roce. Lokomotiva bude uvedena do plně provozního stavu.

 

Fotoalbum

Soubory ke stažení

PROJEKTY NTM SPOLUFINANCOVÁNÉ EU příloha 2 final2.docx 0,1 MB TZ NTM prezentace restaurovaných lokomotiv final.docx 0,3 MB NÁHLEDY FOTOGRAFIÍ Z RESTAUROVÁNÍ příloha 1 .pdf 0,4 MB